Dana lindung nilai merupakan sebuah portfolio pelaburan yang diuruskan secara agresif yang menggunakan strategi pelaburan yang lebih baik seperti keumpilan (leverage) dan sekuriti panjang, pendek dan derivatif di dalam pasaran domestik dan antarabangsa dengan tujuan untuk menjana pulangan yang tinggi sama ada di dalam nilai mutlak atau yang berkaitan dengan penanda aras pasaran yang ditetapkan.

Dari sisi undang-undang, dana lindung nilai biasanya ditetapkan sebagai perkongsian pelaburan swasta yang terbuka kepada bilangan pelabur yang terhad dan memerlukan permulaan pelaburan minimum yang sangat besar. Selain itu, pelaburan di dalam dana lindung nilai adalah tidak cair kerana dana ini sentiasa memerlukan para pelaburnya untuk mengekalkan wang di dalam dana untuk sekurang-kurangnya satu tahun.

Untuk kebanyakan bahagian, tidak seperti dana bersama, dana lindung nilai adalah tidak terkawal kerana dana ini memenuhi para pelabur yang canggih dan hebat. Di Amerika Syarikat, undang-undang menegaskan supaya kebanyakan pelabur di dalam dana lindung nilai diiktiraf, di mana pelabur-pelabur ini perlu menerima satu jumlah wang minimum secara tahunan dan mempunyai nilai bersih melebihi $1 milion.

Orang ramai mungkin menyamakan dana lindung nilai dengan dana bersama dalam ciri orang yang sangat kaya. Dana lindung nilai adalah sama dengan dana bersama berkenaan pelaburan dikumpulkan dan dikendalikan secara profesional. Namun ia berbeza di mana dana lindung nilai mempunyai lebih banyak fleksibiliti dalam strategi pelaburan. Harus diingat bahawa melindung nilai merupakan amalan untuk cuba mengurangkan risiko, namun matlamat dana lindung nilai adalah untuk memaksimumkan pulangan pelaburan dengan memaksimumkan risiko.

Dana lindung nilai kebanyakannya mempunyai sejarah, di mana dana lindung nilai pertama cuba melindung nilai terhadap risiko penurunan pasaran bear (bear market) dengan memendekkan pasaran, di mana dana bersama umumnya tidak dapat memasuki pasaran pendek). Pada hari ini, dana lindung nilai bukanlah untuk melindung nilai risiko. Sebaliknya, oleh kerana pengurus dana lindung nilai membuat spekulasi, dana ini cenderung untuk memberikan lebih banyak risiko berbanding keseluruhan pasaran.

Jemput juga baca artikecara bermain saham dan teknik analisis saham

Rujukan

Penulis: safwanrazali

safwanrazali

Minat dengan bola sepak dan peminat setia Manchester United. Berkongsi ilmu untuk manfaat semua generasi.

Tinggalkan Komen!


Langgan Info Kami

Berkaitan


.